Wie wint en wie verliest door de crisis

De Europese associatie van automobielfabrikanten (ACEA) heeft de verkoopcijfers van de eerste helft van 2010 vergeleken met die van de eerste zes maanden van 2006. Deze vergelijking, tussen de huidige verkopen en die van voor de crisis, maakt inzichtelijk welke automerken de winnaars en welke de verliezers van de crisis zijn.

Eerst kijken we naar de diverse landen. De automobielverkopen (nieuwe auto’s) liep in aantallen het hardst terug in Duitsland, Italië en Engeland. Logisch, aangezien in deze landen het volume het grootst is. Procentueel gezien vielen de hardste klappen in Spanje (-31%), Griekenland (-36%), Ierland (meer dan gehalveerd), Roemenië (-67%) en Hongarije (nog geen kwart resterend). Nederland en België zijn relatief stabiel met een lichte daling, Portugal en Frankrijk kunnen zelfs stijgende verkoopcijfers overleggen. 

Dan de merken. Grootste slachtoffer van de crisis is Opel, dat het marktaandeel van 8,7% naar 7,2% zag teruglopen. Ook Toyota daalde fors, van 5,3% naar 4,1%. De premium merken BMW en Mercedes leverden eveneens flink in. Honda, Mazda en Seat daalden bescheiden. Er zijn ook winnaars die door (of dankzij) de crisis een hoger marktaandeel behaald hebben sinds 2006. Volkswagen steeg naar 11,2% en Fiat naar 6,6%, voor beide merken een plus van 0,7%. Ook Peugeot, Citroën en Ford maakten een stijging door, zij het veel lichter.

Wie wint en wie verliest door de crisis 

Waar kunnen we u mee helpen?